A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр
Тячівської міської ради Закарпатської області"

Вчитель-реабілітолог

Фізична реабілітація передбачає застосування з лікувальною і профілактичною метою фізичних вправ у комплексному процесі формування, відновлення здоров’я, фізичного стану та працездатності дітей

  Усі батьки мріють про малюка, який принесе в дім радість та  щастя. Однак народження дитини з особливими потребами назавжди змінює життя родини. Воно стає іншим, але в ньому є місце для радощів,  щастя, успіхів. Завдяки терпінню, вірі та любові дитина зробить ваше життя повноцінним і змістовним.

Не впадайте у відчай, ви не самотні. У нашій країні, та й загалом у світі, узагальнено досвід навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми проблемами.

На сучасному етапі розвитку медицини все більше стверджується реабілітаційний напрям, головним завданням якого є етапне, комплексне відновлення здоров’я. Значна роль у цьому процесі належить фізичній реабілітації. Вона поліпшує якість лікування, запобігає можливим ускладненням при різних захворюваннях і травмах, прискорює відновлення функцій органів і систем, тренує і загартовує організм, повертає працездатність, зменшує ймовірність інвалідності, стимулює інтелектуальний розвиток особистості, допомагає розвинути навички самообслуговування, виробити постійні компенсації при незворотних змінах, пристосування до життя у нових умовах, що виникли внаслідок хвороби або травми.

Якщо ваша дитина отримує адекватну фізичну терапію, що допомагає покращити рухову сферу, стимулює інтелектуальний розвиток,  дозволяє досягти якомога вищого рівня спілкування і тим самим сприяє соціалізації, дитина зможе багато чого навчитися і жити повноцінним життям,  реалізувати свої можливості та здібності.

Такі діти наче метелики в обладунках, прагнуть до світла, розвитку, хочуть пізнати навколишній світ, бути активними та самостійними, хоча мають певні рухові обмеження. Обов’язок батьків – допомогти дітям

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Завдання в процесі проведення занять

  • Підвищення стійкості і опірності організму дитини до несприятливих факторів навколишнього середивища;
  • розширення біологічних можливостей організму дитини (центральної нервової системи, серцево-судинної, дихальної та інших систем);
  • формування  культурно-гігієнічніх навичок;
  • нормалізація тонусу м’язів дитини через інтеграцію рухової діяльності;
  • загальна релаксація організму та часткова релаксація окремих спастичних м’язових груп;
  • подолання слабкості (гіпотонії, гіпотрофії) окремих м’язових  груп та загальної м’язової гіпотонії;
  • покращення рухливості в суглобах;
  • покращення  м’язово-суглобового відчуття і тактильних (шкірних) відчуттів;
  • формування вестибулярних реакцій (повороти, нахили, перевертання);
  • формування  повноцінних опірних реакцій верхніх кінцівок, тазу та нижніх кінцівок;
  • розвиток статичної та динамічної рівноваги дитини;
  • розвиток загальної та дрібної моторики пальців рук;
  • формування рухових вмінь та навичок;
  • розвиток координації рухів, спритності, витривалості;
  • розвиток відчуття ритму;
  • формування правильної постави, ходи  та корекція порушень їх функцій;
  • корекція плоскостопості та вальгусної деформації стоп;
  • відновлення втрачених або послаблених рухових функцій та працездатності організму дітей з порушеннями опорно-рухового апарату;
  • формування здатності здійснювати комунікацію в різних сферах спілкування з урахуванням мотивації, мети та соціальних норм поведінки.

Дитині з порушеннями опорно-рухового апарату не потрібні експерименти, їй потрібні комплексний підхід, чітко поставлені цілі, умови для розвитку і звичний спосіб життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛФК для дітей в домашніх умовах

На період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної інфекції (COVID-19) діти ведуть малорухливий спосіб життя. Тому необхідним є те, щоб фізичні навантаження займали важливе місце у їхньому житті. Це один із найосновніших компонентів у лікуванні та профілактиці. Крім стандартних уроків фізкультури в школі чи дитсадку, діти можуть займатись фізкультурою і вдома. Бажано щоб заняття не були примусовими, вправи повинні викликати у них позитивні емоції та зацікавлення. ЛФК може проводитись в ігровій формі.

У комплекс ЛФК входить ранкова гімнастика. Вона сприятливо впливає на організм дитини, підвищує працездатність, виробляє наполегливість та дисциплінованість. Ранкові вправи включають основні рухи, такі як: повороти голови, махи руками, ногами, ходьба,  нахили тулоба, присідання, підскоки. Також додатково можна використовувати предмети ( м’ячики, палиці та інший спортивний інвентар).
Для повноцінних занять ЛФК можна облаштувати вдома спортивний куточок. Це стане одним із улюблених місць для ваших діток. 

Чудовим варіантом для дітей будь-якого віку є  шведська стінка. Це багатофункціональний тренажер, на якому можна виконувати різноманітні вправи для зміцнення всіх груп м’язів, розвитку вестибулярного апарату, профілактики захворювань центральної  нервової системи, розумового розвитку та оздоровлення організму в цілому.
Шведська стінка не займає багато місця в кімнаті, є компактною. Додатково її можна укомплектувати різними цікавими елементами: кільця, мотузкова драбина, гірка, канат та ін. Також для безпеки вашого малюка буде необхідним мат.
Перевагою є те, що стінки витримують великі навантаження, тому без жодних проблем до занять можуть долучатися і дорослі. Дивлячись на приклад батьків, діти будуть займатись ще з більшою охотою та задоволенням.

Гімнастика для дорослих

Фізичне навантаження повинне відповідати віку та статті людини, а також потрібно зважати на стан здоров’я. У чоловіків зазвичай переважають вправи із силовими навантаженнями, до зарядки можна долучати гантелі. У жінок, зростання навантаження повинно відбуватись поступово. Значна увага приділяється вправам для м’язів спини, живота і тазу. Надається перевага динамічним вправам. Особам, які мають проблеми і здоров’ям чи людям похилого віку, перед заняттями слід проконсультуватись з лікарем.
Під час виконання вправ важливим є контролювати своє самопочуття, звертати увагу на дихання. Лікувальна фізкультура немає виснажувати, а навпаки додавати бадьорості, покращувати настрій. Потрібно пам’ятати, що для того щоб отримати позитивні результати від лікувальної фізкультури, заняття мають бути систематичними та регулярними. Займатись варто в прохолодному, добре провітреному приміщенні, в зручному, легкому одязі та взутті. Після заняття будуть доречними водні процедури.

 

 

 

Маленькі хитрощі батькам (фізичний розвиток)

Завдання батьків – зміцнити здоров’я дитини в даний момент і забезпечити сприятливий розвиток дитячого організму в майбутньому. Нормальний розвиток і стан здоров’я забезпечується створенням оптимальних умов, тобто організацією правильного режиму.

  Чіткий режим дня, встановлений відповідно до вікових особливостей дітей, – одне з істотних умов нормального фізичного розвитку дитини.
Інтерес дитини до фізичних вправ формується спільними зусиллями вихователів та батьків. Спортивний куточок вдома допомагає розумно організувати дозвілля дітей, сприяє закріпленню рухових навичок, отриманих в дошкільному закладі, розвитку спритності, самостійності.
Обладнати такий куточок нескладно: один інвентар  можна придбати в спортивному магазині, інші зробити самим. У міру формування рухів і розширення інтересів дитини куточок слід поповнювати складнішим інвентарем різного призначення.

Існує безліч способів, що забезпечують фізичний розвиток дітей: спільні рухливі ігри і фізичні вправи, загартовування, зарядка, заняття в спортивних секціях, сімейний туризм і ін.

  Але найбільш оптимальних результатів у фізичному розвитку дитини в домашніх умовах можна домогтися, поєднуючи спільні рухливі ігри з заняттями на домашньому фізкультурно-оздоровчому комплексі, що включає різноманітні спортивні снаряди і тренажери. При цьому дитина отримує унікальну можливість самотренування і самонавчання незалежно від погодних умов, наявності вільного часу у батьків.
Довіряйте своїй дитині! Якщо він чи вона відмовляється виконувати якесь ваше завдання, не наполягайте і не змушуйте його.
Підтримуйте будь-яку розумну ініціативу дитини: «Давай я тепер буду з гірки кататися!» – «Давай!»  Підтримувати бажання дитини займатися фізкультурою можна різними способами.
Пропонуємо вашій увазі маленькі хитрощі, які допоможуть зробити домашні заняття цікавими і корисними:
Для занять слід використовувати якомога більше допоміжних засобів: іграшок, повітряних кульок і т.д. Вони допоможуть привернути увагу, будуть стимулювати дітей до виконання різноманітних вправ.
Для створення радісного настрою увімкніть музику. Під час занять обов’язково розмовляйте з дитиною, посміхайтеся йому: «Молодець, ти вже майже до самого верху драбинки доліз!»

Вправи бажано проводити в ігровій формі. Наприклад, дорослий говорить: «Сьогодні ми з тобою підемо в гості до білочки. Ось тільки будиночок її далеко-далеко і високо-високо, на самій верхівці старої сосни. (Подальший текст супроводжується спільним виконанням рухів з дитиною.) Спочатку ми підемо через болото (ходьба по диванним подушкам), потім перейдемо через бурелом (ходьба, переступаючи через кеглі, кубики), потім проліземо через лисячу нору (пролізти під два стільці, складених разом ) і заліземо на верхівку сосни. Там руда білочка живе, нас з тобою в гості чекає.


Інша форма роботи з дітьми старшого дошкільного віку – влаштовувати змагання за принципом «Хто швидше добіжить» або організувати сюжетну гру за мотивами літературного твору з вплетеними в сюжет фізичних вправ.
Займаючись і граючи разом з дитиною, допомагаючи йому самостійно підтягнутися, залізти до верху драбинки, перестрибнути через кубик, ви даєте йому можливість захоплюватися вами: «Який мій тато сильний! Яка моя мама спритна!»
Поступово спільні заняття фізичною культурою стануть щасливими подіями дня, і дитина буде чекати їх з нетерпінням і радістю.
Середня тривалість занять становить 20 – 30 хв.

Ні для кого не секрет, що фізичний розвиток має виключно важливе значення для правильного росту і розвитку дітей. Формування кістково-м’язового апарату, правильний розвиток дихальної системи, серця і всіх внутрішніх органів вимагає посильних і відповідних віку фізичних навантажень.

 

 

Як бути з дітьми, з синдромом дефіциту уваги та гіперактивністю

Адже вони і без того рухаються понад усяку міру. Не стане для них «тяжким тягарем» додаткове фізичне навантаження? Дослідження вітчизняних і зарубіжних фахівців показують, що не стане. Більш того, лікування дітей  обов'язково повинно включати фізичну реабілітацію. Систематичні заняття гімнастикою сприяють тому, що дитина стає більш спокійною. У неї виробляється правильна координація рухів, відновлюються поведінкові реакції, нормалізується сон, розвивається кістково-м'язова система. Крім того, гімнастика надає загальнозміцнюючу дію на весь організм, що також надзвичайно важливо.

Звісно, не всякі заняття фізкультурою корисні таким дітям.

По-перше, вони повинні проводитися під контролем педіатра, невропатолога і лікаря ЛФК. Це, природно, не означає, що робити гімнастику потрібно тільки в спеціальних залах, суворо по годинах. Безумовно, вдома або на дачі з мамою це буде ще більш корисно. Адже вправи з лікувальної фізкультури дають бажані результати лише в тому випадку, якщо вони проводяться довгостроково, регулярно (добре навіть розбити їх на окремі цикли і проводити кілька разів протягом дня), з поступовим збільшенням навантаження. Але показати мамі їх повинен лікар лікувальної фізкультури або вчитель-реабілітолог, якого необхідно постійно інформувати про результати. З фахівцем треба обговорювати, які вправи корисні і подобаються дитині, які ні, що додати, а що виключити.

По-друге, необхідно мати на увазі, що гіперактивним дітям не слід брати участь в іграх, де сильно виражені емоції: змагання, командні ігри (футбол, баскетбол), показові виступи.

По-третє, перш ніж приступити до занять, дитина повинна пройти медичний огляд, щоб знати, чи не буде додаткове навантаження шкідливим для інших органів і систем.

По-четверте, варто пам'ятати, що це все-таки лікувальна фізкультура і вона має конкретну спрямованість. Дуже непогано поєднувати її з плаванням або заняттями індивідуальними видами спорту (якщо дитині вони цікаві).

 

Профілактика плоскостопості

 

У профілактику плоскостопості входить і носіння правильно підібраного взуття: з каблучком 5-8 мм, пружною устілкою, міцним задником. Тапочки і кеди з плоскою підошвою сприяють плоскостопості. Попереджати плоскостопість треба з раннього дитинства. Для цього 2-3 рази на день пропонуйте дітям спеціальні вправи для стоп. Дуже корисна ходьба босоніж по землі, піску, плоскому камінню, воді, по корінню дерев, лазіння босоніж по шведській стінці.                                          

Вправи для профілактики плоскостопості

Вправа № 1
Сидячи на стільчику, дитина катає по черзі одною і іншою ногою маленький м'ячик по підлозі протягом 2 - 5 хвилин. Добре буде, якщо на м'ячику є невеликі м'які шипи. Вони прекрасно масажують м'язи стопи.

Вправа № 2
Корисним буде для дитини підйом вгору на носочках. Для цього можна в кімнаті влаштувати імпровізований схил. На маленьку табуретку покласти пружний шматок дошки шириною близько 30 см і довжиною 1,5 м. Притримуючи дошку, дати можливість походити по ній малюкові хвилин 5. Поступово збільшувати час вправи до 15 хвилин.

Вправа № 3
Біля стільчика на підлогу поставити гімнастичну палицю. Нехай дитина стане ніжками на неї і, дотримуючись за спинку стільця, присідає 5 - 10 разів.

Вправа № 4
На підлогу поставити гімнастичну палицю. Ходити по ній в одну й іншу сторону по 15 разів. Руки при цьому тримати слід піднятими, це врівноважує руху малюка.

Вправа № 5
Протягом 1 - 3 хвилин ходити по колу, стаючи на носочки. При цьому руки слід тримати на поясі. Ноги повинні бути прямими, при кроці їх не згинати.

Вправа № 6
Протягом 5 хвилин дитина ходить по колу, при цьому спиратися він повинен на зовнішні сторони стоп. Така хода нагадує ходу ведмедя. Напевно маляті буде цікаво побути клишоногим ведмедиком протягом декількох хвилин.

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора